Brazilianen zitten in de aanloop naar het WK massaal op Engelse les. Onder hen zijn duizenden prostituees die zich opmaken voor de verwachte komst van 600.000 buitenlandse voetbaltoeristen in juni.
'Lívia Porsche' (26), een studente uit het achterland van São Paulo die onder deze schuilnaam werkt als escort, volgt privélessen bij een Amerikaanse kennis. "Die investering haal ik er makkelijk uit," licht de wulpse brunette telefonisch toe. "Ik verhoog mijn uurtarief naar € 150 voor het WK. Ik wil minstens € 6000 verdienen in Rio en São Paulo. Ik leer ook een beetje Spaans, Italiaans en Frans voor de klanten.”
Op een lijst die zestig landen rangschikt naar Engelse taalbeheersing (EPI) staat het Portugees sprekende Brazilië op de 38e plaats met een 'lage vaardigheid’. In de meest internationaal georiënteerde stad van het land, São Paulo, spreekt maar 14% van de taxichauffeurs wat Engels, zo becijferde de lokale VVV (SPTuris) een tijdje geleden.
Om de lage scores op te krikken, worden gratis cursussen Engels en Spaans aangeboden via onder andere het ministerie van Toerisme. Ruim honderdduizend taxichauffeurs, obers en hotelmedewerkers maken gebruik van de welkome bijscholing.
Daarnaast worden er in enkele speelsteden speciale cursussen voor prostituees gegeven. Zo kunnen ze in Belo Horizonte Engels leren via de regionale hoerenvakbond. In São Paulo biedt de luxueuze hoerendisco Bahamas Club uitkomst. Manager Renato Frizzi zette de cursus ‘May I have a Seat’ op.
"We schatten dat de klandizie 60% toeneemt tijdens het WK. Dat is vergelijkbaar met de Formule I van São Paulo, maar dan een maand lang. Belangrijk dat de meisjes zich goed voorbereiden op het contact met buitenlandse gasten."
Naast vaktermen leren ze ook praktische zinnen als 'Please take a shower', voegt Frizzi lachend toe. "In Brazilië zijn we gewend om twee keer per dag te douchen. Andere nationaliteiten hebben niet de gewoonte om dagelijks te douchen, zoals sommige Europeanen en Indiërs."
Desondanks werkt Keila, een jonge twintiger die tippelt rond de ruige club Love Story in São Paulo, liever met ‘gringos’ dan met Braziliaanse klanten. “Ze zijn meestal netter, respectvoller. Ik hoop dat ik een buitenlandse vriend ontmoet tijdens de Copa. Veel Engels spreek ik niet. Ik kan wel 'I love you' zeggen."
Het landelijke toerismebureau Embratur strijdt al jaren tegen het promoten van sekstoerisme in Brazilië. Zo maande het Adidas laatst om twee WK-shirts met seksuele toespelingen ('Looking to score') uit de handel te halen. Het Duitse bedrijf gaf gehoor aan de eis.
'Lívia Porsche' ziet het probleem niet, mits de prostituees meerderjarig zijn uiteraard. “De seksindustrie in Brazilië is groter dan gemiddeld. Het hoort gewoon bij de cultuur. Al hoeft er wat mij betreft geen reclame voor worden gemaakt. Dat doen we zelf wel.”
zaterdag, mei 31, 2014
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten