zaterdag, mei 31, 2014

BV Nederland scoort op WK

Uit DFT van vandaag.
----------------------------------------------------------------------------------
De BV Nederland heeft al voor de aftrap van het WK gescoord. Van de € 9 miljard die Brazilië investeert in de organisatie, stromen tientallen miljoenen euro's naar een reeks Nederlandse bedrijven.

Zo verzorgt Philips de verlichting in negen van de twaalf WK-stadions. Rond het veld wordt innovatieve sportverlichting (ArenaVision) ingezet om beelden in HDTV, 3D en super slow motion mogelijk te maken. "De trend is dat de kwaliteit van tv-beelden steeds beter wordt. Daar hoort ook betere verlichting bij", vertelt ceo Henk de Jong van Philips Latijns-Amerika.

Paradepaardje van het Amsterdamse elektronicaconcern zijn de LED-lichtbundels die het onder het doorzichtige dak van het mythische Maracanã-stadion heeft geplakt. Zo kunnen bij de WK-duels in Rio de kleuren van de spelende landen op het veld worden geprojecteerd.

De Jong: "Een prachtig visitekaartje dat over het hele continent uitstraalt. Latijns-Amerika is een kansrijke vervangingsmarkt. De revolutionaire omschakeling van conventionele naar computergestuurde verlichting is hier pas net begonnen.”

Chemiebedrijf AkzoNobel zette op zijn beurt zeven WK-stadions in de verf, waaronder het dak van het Maracanã. Deels gaat het om sierverf en deels om coatings die daken, muren en stoeltjes beschermen tegen corrosie en brand.

Door vertraging bij de stadionbouw ging de klus niet overal van een leien dakje. “Bottleneck was São Paulo. Daar is de buitenkant van het stadion pas op het nippertje geschilderd,” verzekert directeur Jaap Kuiper van de decoratieve verfdivisie in Latijns-Amerika.

Het Maracanã-stadion

Kuiper vindt de gescoorde publiciteit meer waard dan de paar miljoen euro die de WK-opdrachten opleveren. De sierverf van AkzoNobel, goed voor 50% van de omzet in de belangrijke Braziliaanse groeimarkt, is verwikkeld in een felle reclameoorlog met de Duitse concurrent BASF. “Het is een nek-aan-nekrace. We controleren nu beide 30% van de Braziliaanse markt.”

Ook het gras van de Arena de São Paulo heeft een oranje tintje. De Brabantse tapijt- en kunstgrasproducent Desso mocht een zogeheten GrassMaster aanleggen in het stadion waar op 12 juni de openingswedstrijd wordt gespeeld. Via de gepatenteerde Nederlandse uitvinding wordt natuurgras versterkt met kunstvezels, wat het veld stabieler, sneller en meer resistent maakt.

Het WK leverde ook de adviestak van Amsterdam ArenA werk op. Nederlandse expertise inzake stadionmanagement wordt ingezet om de arena's van de speelsteden Salvador en Natal rendabel te maken, ook na het WK.

Volgens het Braziliaanse Kamerlid Romário is Natals futuristische Arena das Dunas, een ruimteschip midden in een arme provinciestad zonder grote voetbalclub, gedoemd om een 'witte olifant' te worden.

"Nee hoor, Romário gaat ongelijk krijgen. Mede dankzij onze partner uit Amsterdam", kaatst stadionwoordvoerder Arthur Couto tijdens een rondleiding.

De Braziliaan vertelt dat de capaciteit na het WK wordt teruggebracht van 42.000 naar 32.000. "Zo'n groot complex voor evenementen had Natal nog niet. Het zal naast voetbal worden gebruikt voor congressen en concerten. Daar hebben we in Brazilië onze eigen Toppers voor. Verder komen er winkels, restaurants en een sportschool. Het stadion wordt een ontmoetingsplek voor de hele stad", hoopt Couto.

Ook bij de opknapbeurt van de verouderde Braziliaanse vliegvelden bliezen meerdere Nederlandse bedrijven een partijtje mee. Met een prijskaartje van € 3,2 miljard was dit de grootste kostenpost voor de WK-organisatie. De stadions slokten samen € 2,7 miljard op van het budget.

Met het oog op de verwachte 600.000 WK-toeristen begon de Braziliaanse regering in 2012 met het privatiseren van enkele strategische luchthavens. Na decennia wanbeheer door het staatsbedrijf Infraero was het 'p-woord' noodgedwongen niet langer taboe voor de linkse Arbeiderspartij van president Dilma Rousseff.

Ingenieursbedrijf Arcadis werd na de aanbesteding van het internationale vliegveld van São Paulo (Guarulhos) projectmanager bij de bouw van een nieuwe internationale terminal (T3). Na anderhalf jaar werd de 200.000 vierkante meter grote hal deze maand opgeleverd.

De nieuwe terminal in São Paulo

“We hebben een recordtempo moeten hanteren. Er werkten op de piek bijna tienduizend man mee aan de bouw, onder wie 150 van Arcadis", vertelt financieel directeur Eric de Kruif trots. De moderne terminal doet volgens hem niet onder voor Europese topvliegvelden en zet daarmee een nieuwe standaard voor de Braziliaanse luchtvaart.

De bagageafhandeling op Guarulhos werd uitbesteed aan Vanderlande Industries. Het logistiek concern uit Brabant kreeg dezelfde klus op de geprivatiseerde vliegvelden van Rio (Galeão) en Brasília. Samen zijn de opdrachten goed voor € 65 miljoen, aldus ceo Govert Hamers. "Er worden komende jaren nog diverse Braziliaanse vliegvelden gemoderniseerd. Ook daar willen we graag een bijdrage aan leveren."

Het Amsterdamse designbureau Mijksenaar ontwierp de nieuwe bewegwijzering voor Guarulhos. Het ziet het WK net als Arcadis en Vanderlande als vliegwiel voor meer opdrachten in de op zes na grootste economie ter wereld.

Ten slotte biedt het WK een mooie kans voor Heineken om de bittere smaak van een matig 2013 weg te spoelen. Mede door lastenverzwaringen kromp de Braziliaanse biermarkt, de op twee na grootste ter wereld, vorig jaar licht. De Braziliaanse regering tilde een nieuwe accijnsverhoging onlangs over het WK. Heineken, dat met een 9%-marktaandeel al jaren nummer vier is in Brazilië, verwacht dat de winterse WK-maand een zomerse omzet genereert dankzij dorstige voetbalfans.

Geen opmerkingen: