zondag, februari 19, 2017

Profiel Brazilianen achter megabod op Unilever

Uit De Financiële Telegraaf van gisteren.
--------------------------------------------------------------------------
Als investeringsfonds 3G op een prooi jaagt, eindigt dat gewoonlijk met een 'kill'. De agressieve Braziliaanse durfkapitalisten achter Kraft Heinz, dat gisteren ruim 134 miljard euro bood op Unilever, staan bekend als volhardend en hebben decennia ervaring met vijandige overnames.

"Niet alleen werknemers van Unilever moeten zich zorgen maken", zo wijst de lokale ondernemer en Brazilië-kenner Pieter Lekkerkerk op de keiharde saneringen waarop 3G patent heeft. "De hang naar snelle winst van de Brazilianen zou waarschijnlijk ook ten koste gaan van Unilevers grote investeringen in duurzaamheid en productvernieuwing."

De geschiedenis van 3G gaat terug tot 1971. De Zwitserse migrantenzoon Jorge Paulo Lemann, momenteel de rijkste Braziliaan (27 miljard euro), koopt dan een kleine bank uit Rio met enkele partners. De Harvard-econoom en voormalige tennisprof introduceert een on-Braziliaanse obsessie met efficiëntie en soberheid bij deze Banco Garantia. Hij neemt het liefst arme, slimme locals aan met een grote drang om rijk te worden.

Zo begint één van de zijn latere 3G-compagnons, Marcelo Telles, er als loopjongen. Partners krijgen een aandeel in het bedrijf om de prestatiehonger aan te wakkeren. Dat leidt algauw tot de eerste overnames van noodlijdende bedrijven zoals warenhuis Lojas Americanas en bierbrouwer Brahma. Banco Garantia groeit uit tot 's lands grootste zakenbank en wordt in 1997 voor ruim zeshonderd miljoen euro verkocht aan Credit Suisse.

Dat fortuin ligt aan de basis van het in 2004 opgerichte megafonds 3G. De vermogende Brazilianen kochten zich sindsdien in bij Amerikaanse iconen als Budweiser, Burger King en Heinz. Dat zorgt doorgaans voor blije gezichten bij aandeelhouders. 3G vervangt de top van overgenomen bedrijven grotendeels door jonge Brazilianen die extreme kostenreducties doorvoeren. Winstmarges en beurskoersen schieten zo keer op keer omhoog.

Vakbonden zijn uiteraard minder te spreken over de ontslaggolven die gepaard gaan met de Braziliaanse coups. Ook Amerikaanse consumenten morren soms. Zo stapte een groep Budweiser-drinkers in 2013 naar de rechter omdat AB Inbev hun favoriete biertje zou verwateren.

Haalt de Braziliaanse slokop bij Unilever hetzelfde kunstje uit? Zeker is dat 3G zich voorlopig niet neerlegt bij de afwijzing van het bod. "Het zet zijn zinnen op één bedrijf tegelijk. Het gooit dan alle beschikbare artillerie in de strijd", weet een Braziliaans zakenblad.

Geen opmerkingen: