zaterdag, december 19, 2015

Als kerstman de crisis door

Uit de krant van vandaag.
-------------------------------------------------------------------------------------
Artur Vettorazzo (61), een van de negen miljoen werklozen in noodlijdend Brazilië, kreeg een depressie na het verlies van zijn baan als schoonheidsspecialist. Zijn baard kleurde letterlijk grijs van de zorgen over zijn toekomst.

"Dat bleek een geluk bij een ongeluk", lacht de inwoner van São Paulo die zijn dip inmiddels te boven is. "Een tijdje terug sprak een kind me aan op straat. 'Bent u de Kerstman?', vroeg het wijzend naar mijn baard. Dat bracht me op een idee."

Vettorazzo volgde afgelopen maand een speciale cursus voor kerstmannen. De bijscholing trok door de zware recessie (rond 4%) in het gastland van de Olympische Spelen 40% meer deelnemers dan vorig jaar.

Artur Vettorazzo

Ze hopen als Papai Noel (Kerstman) nog iets van het magere jaar te redden. "Je kunt er in anderhalve maand 1250 tot 2250 euro mee verdienen", vertelt organisator Silvio Ribeiro (66) in zijn kantoor vol rood witte pakken en cadeaus.

Lang niet alle deelnemers zijn echter geschikt, weet de bekendste kerstman van Brazilië. Ribeiro geeft de cursus al 39 jaar. Bij zijn vak komt veel meer kijken dan je baard laten staan en overtuigend 'ho ho ho' roepen. "Je hebt er kennis en charisma voor nodig. Maar door de crisis komen er veel gelukszoekers op af. Ze missen die kwaliteiten. Ze benaderen de cursus als een willekeurige sollicitatie."

Ook jonge, magere en donkere cursisten moet Ribeiro teleurstellen. "Niet dat ik vooroordelen heb. Voor mijn part is de Kerstman blauw of geel", zo haast de buikige Braziliaan zich te zeggen. "Als hij maar een traditionele outfit draagt. Punt is dat klanten het niet accepteren. Omdat kinderen niet gewend zijn aan een donkere kerstman."

Papai Noel Silvio Ribeiro

De kwestie ligt, net als het zwartepietendebat in Nederland, gevoelig in het vroegere slavenland. Een lokale antidiscriminatieclub dreigde Ribeiro jaren geleden met een aanklacht. Hij zou in een interview hebben gerept over een 'veto' voor donkere en Aziatische kerstmannen. "Dat was me in de mond gelegd. Ik heb geen enkel bezwaar maar shoppings wel."

De luxueuze kooptempels van São Paulo horen bij de belangrijkste opdrachtgevers van O Bom Velhinho (Het Goede Oudje), de Braziliaanse bijnaam van de Kerstman. Door het ruime aanbod kunnen ze dit jaar echter streng en zuinig selecteren, zo merkt Vettorazzo.

Hij vindt zijn tijdelijke beroep weliswaar "heel leuk", een vetpot is het nog niet. Om op te vallen in de ongunstige markt, probeert de Braziliaan nog meer op de Kerstman te lijken. "Ik laat mijn baard doorgroeien. En ik wil iets dikker worden. Ik heb diabetes en moet een beetje oppassen met overgewicht. Maar voor de feestdagen kan er tijdelijk wel een paar kilo bij."

Geen opmerkingen: