woensdag, februari 11, 2015

Oceaanfietser op weg naar de Andes

Uit De Telegraaf van vandaag.
------------------------------------------------------------------------
Na zijn door een haaiaanval afgebroken oversteek van de Atlantische Oceaan maakt Apeldoorner Ebrahim Hemmatnia (38) zich in Natal klaar voor de eerste landetappe van zijn reis rond de wereld per amfibische fiets.

Volgende bestemming: Lima. Onderweg wachten de Braziliaanse hoogvlakte en de Andes. De Nederlandse Iraniër ziet zich wel over het hooggebergte fietsen met zijn zes meter lange gevaarte.

"Ik heb getraind op de Postbank, haha", vertelt de goedlachse geograaf vanuit de Braziliaanse strandstad. "Bergop ga ik twee, drie kilometer per uur. Het is geen F16 maar ik heb ook helemaal geen haast."

Trainen voor de Andes (hier in de Hollandse duinen)

Vier jaar trok 's werelds eerste oceaanfietser uit voor zijn unieke monstertocht langs de complete evenaar. Op 23 november vertrok hij vanuit Dakar richting Zuid-Amerika.

"Mensen dachten dat het met de eerste golf klaar zou zijn. Maar de ontwerpers hebben geweldig werk geleverd. Golven van twee verdiepingen hoog gleden gewoon onder me vandaan," zo looft de avonturier zijn bootfiets Melanie.

Minder prettig was de ontmoeting met een vermoedelijk piratenschip zeshonderd kilometer ten zuiden van de Kaapverdische Eilanden. "Een anonieme boot met een grote radar kwam hard op me afvaren. Op dat moment was ik even blij dat ik geen grote sponsor heb. Ze zagen dat er niets te halen viel en draaiden om."

De route

Haaien bleken de grootste lastpakken onderweg. "Ze lieten me twee weken lang geen moment uit het oog. Drie links, drie rechts, twee van voren. De bootfiets lijkt kennelijk op een vis van onderen. De haaien tilden me steeds uit het water, een centimeter of dertig. Vooral 's nachts was het eng. Ik ben maar gewoon doorgefietst."

De wielen worden er uiteraard afgeschroefd op zee. Daar drijft de traparbeid een elektromotor aan. Acht uur fietsen is goed voor 24 uur varen.
Maar vorige week was het op achthonderd kilometer van de Braziliaanse kust ineens einde oefening voor Melanie. "Een haai gaf een harde klap terwijl ik even sliep. Even later begon mijn roer raar te doen. Ik was stuurloos."

Gelukkig maakte de Braziliaanse luchtmacht snel werk van zijn noodsignaal. De redding van de 'Hollandse bootfietser' was groot nieuws in het hele land. Handig want het gaf de wereldverbeteraar een podium voor het motto van zijn tocht: een wereld zonder grenzen.

"Landen moeten elkaar veel meer helpen. Waarom is er zo weinig aandacht voor het slechte onderwijs in gebieden rond de evenaar? Dat zijn problemen die de hele wereld raken."

Ebrahim op zee

Na Lima wacht de Stille Oceaan. Aan haaien ook daar geen gebrek, weet Hemmatnia. "Ik moet ervoor zorgen dat mijn boot minder aandacht trekt. Het zou fijn zijn om een wapen mee te nemen maar dat mag geloof ik niet. Op de Atlantische Oceaan had ik alleen een stok. Dat schoot niet op."

Verder is hij van plan minder voedsel meenemen dan de 150 kilo van de eerste etappe. "Ik wil lichter zijn, ruimte voor mezelf hebben in de bootfiets. Misschien kan ik zelf vis vangen op de oceaan. Elke dag sushi eten, haha."

De kans dat hij levend Dakar haalt, schat hij op 50%. "Je kunt ook van weekend naar vakantie naar kerstdagen leven en dan dood gaan. Ik ga gewoon voor mijn droom."

De expeditie is te volgen via www.willpowered.nl

Geen opmerkingen: