dinsdag, juli 10, 2007

Wereldwonderen 'een farce'

In De Telegraaf van vandaag:

Van onze correspondent
RIO DE JANEIRO, dinsdag

“Een farce. Uitgedokterd door een marketinggenie dat de wereld nu zit uit te lachen.” Aldus de Spaanse krant El Mundo gisteren over de verkiezing van de moderne wereldwonderen.

Dat nieuwbakken betonbeeld op de berg in Rio de Janeiro – één van de zeven uitverkorenen – kan toch niet in de schaduw staan van het eeuwenoude Alhambra-paleis?

Slechte verliezers, die Spanjaarden, kaatst Brazilië. Het fantastische uitzicht aan de voet van het beeld is alleszins wereldwonderwaardig. Toch waagt ook een enkele Braziliaanse commentator het vraagtekens te zetten bij alle euforie.

Het Christusbeeld stond lang kansloos buiten de toptien in de race die volgens de organisatie wereldwijd 100 miljoen stemmen genereerde. Totdat Braziliaanse politici, bedrijven en media zich een maand voor de deadline en bloc achter hun Onze-Lieve-Heer schaarden. Per sms kon gratis gestemd worden. Het landelijke halfachtjournaal eindigde met de boodschap: ‘Stem Christus!’ Zelfs president Lula maande 185 miljoen Brazilianen te stemmen via een speciale website.

Waar Brazilië in hoog tempo digitaliseert, lopen 14 miljoen Cambodjanen niet bepaald voorop in massacommunicatie. Ze zijn wel trots op hun bijna duizend jaar oude tempelcomplex Angkor Wat, maar een wereldwonder zal dat na dit weekend niet meer worden.

Volgens de Unesco is de verkiezing van nul historische en culturele waarde, maar dat drukt de Braziliaanse pret geenszins. De overwinning levert volgens de eerste – niet zuinige – schattingen 20% meer toeristen, 200 miljoen euro en 250.000 banen op.

1 opmerking:

Anoniem zei

Capibara

Je hebt helemaal gelijk, maar het mes snijdt aan twee kanten. Als er nu een stemming zou zijn in de telegraaf wie de beste zuid amerika correspondent allertijden zou zijn, zouden wij je zo de top 3 inloodsen. Mensen die je niet kennen zouden het doen op basis van de foto bij je artikels waar je blonde lokken zelfs een zwart wit krant uitschijnen.