vrijdag, juli 20, 2007

Gecrashte TAM-toestel had mankement

Terwijl met het aangekondigde ontslag van de Braziliaanse defensieminister het koppenrollen is begonnen, wordt het waarom van de vliegramp in São Paulo stilaan duidelijk.

De Airbus A-320 die dinsdag met van de landingsbaan schoot, kampte met een kapotte ‘straalomkeerder’, zo geeft de vliegmaatschappij TAM nu toe. Eerder meldde TAM dat het toestel in “perfecte staat” verkeerde.

De zogeheten ‘thrust reversers’ in de motoren remmen direct na landing veel snelheid weg, waarna vleugelkleppen en wielremmen de rest doen. Volgens TAM was de rechter ‘reverser’ sinds vorige week vrijdag stuk, maar dat zou geen beletsel voor een veilige landing hebben betekend. “Behalve op een erg vervuilde landingsbaan”, aldus een woordvoerder.

De onlangs opgeknapte piste van vliegveld Congonhas was dinsdagavond nat en nog niet voorzien van afwateringsribbels. Volgens TV Globo was hetzelfde vliegtuig, dat met 186 mensen mudvol zat tijdens de ramp, bij een regenachtige landing een dag eerder nipt aan het eind van de piste tot stilstand gekomen.

Zo’n anderhalf uur voor de ramp werd de piste gedurende 23 minuten gesloten, nadat een piloot had geklaagd over de gladheid. Vliegveldbeheerder Infraero gaf de baan na inspectie weer vrij.

In afwachting van de analyse van de zwarte doos gaan specialisten ervan uit dat de piloot een doorstart probeerde te maken, wat op een korte landingsbaan als die van Congonhas tot mislukken zou zijn gedoemd. Zeker na het mogelijke activeren van de wél functionerende linker ‘reverser’, die de afwijking naar links tijdens de landing kan verklaren.

President Lula komt vanavond met tv- en radiotoespraak over de ramp. Uitgelekt is al dat defensieminister Pires en waarschijnlijk de gehele Infraero-top het veld moeten ruimen. De regering zou het vliegverkeer op het uit zijn voegen barstende Congonhas met bijna 20% willen terugdringen. Verder worden de luchtvaartautoriteiten gecentraliseerd en mogelijk gedeeltelijk geprivatiseerd. Infraero zal inderhaast remgroeven aanbrengen op de baan.

“Wat me het meest schokt in deze tragedie, is dat andermaal zoveel mensen moeten doodgaan voordat er iets gedaan wordt”, verwoordt Maria Stockler de mengeling van woede en moedeloosheid die veel Brazilianen voelen. “Zijn financiële belangen soms belangrijker dan mensenlevens? Dat is toch onbegrijpelijk!”

De Braziliaanse luchtvaart is sinds vorig jaar september in crisis, toen een Gol-vliegtuig met 154 inzittenden neerstortte in het Amazonewoud.

Geen opmerkingen: