maandag, juni 18, 2007

Fietsen in Rio - nu ook binnen

Ben me druk aan het inlezen voor een interview met de burgemeester van Rio morgen. Spannend, groter vis mocht ik hier nog niet aan de tand voelen.

Ter afleiding dit stuk dat een paar dagen geleden in de Financiële Telegraaf stond. Overigens is buiten fietsen hier randje winter nog altijd best prettig (zie De vraagbaak -->Fietsen in wereldsteden --> Rio).

------------------------------------------------------------------------------------
Wielerbaanarchitect Sander Douma streek zeven weken geleden met zestig kilometer aan Siberische latten, driehonderd spanten en 450.000 Hollandse spijkers neer in Rio de Janeiro. Of de oud-renner uit Stompetoren snel een baan in elkaar kon timmeren voor de Pan-Amerikaanse Spelen die hier in juli beginnen? Het kunststukje, zijn twaalfde wereldwijd, is klaar. “Een wielerbaan is als een vrouw. Hij wordt mooi door het goed proportioneren van de rondingen.”

Een maand voor de opening van de spelen zijn de stadions op het oud-Formule-1-circuit aan de Lagune van Jacarepaguá nog één krioelende bouwput. Het is een race tegen de klok voor de organisatie, die toch al onder vuur ligt vanwege het met ruim 700% overschrijden van de begroting, tot 1,15 miljard euro.

Terwijl de laatste hand werd gelegd aan de buitenkant van Rio’s eerste velodroom, waren Nederlandse en Braziliaanse timmermannen binnen elke dag van zeven tot zeven met de baan in de weer. De Arbo-wet? “Je moet je een beetje aanpassen,” lacht Douma. “Veel veiligheidsvoorschriften in Nederland zijn toch overdreven. Het is prettig werken hier.”

Volgens de kwieke zestiger, die ook de olympische baan van Athene ontwierp, ging het licht voor de klus – prijskaartje: 700.000 euro – begin dit jaar op groen. De bureaucratische veldslag om elf containers materiaal en gereedschap langs de Braziliaanse douane te loodsen, moest toen nog beginnen.

Douma zweert voor zijn binnenbanen bij het hout van de Siberische lariks. ”De boom heeft door de trage groei in de kou dunne jaarringen, wat de nerven in het hout fijner maakt. En het schaarse zonlicht maakt de stam kaarsrecht, waardoor de latten langer zijn.”

Een computer helpt Douma bij het bepalen van de verhoudingen van de 250-meterbaan. “Het belangrijkste is dat de overgang van de bocht naar het rechte stuk vloeiend is. En ik heb de bochten ditmaal vrij steil en iets langer gemaakt, dat rijdt lekker.”

Aangezien de geboren Fries geen woord Portugees spreekt, werd hij in Rio wegwijs gemaakt door de Nederlander Peter van Voorst Vader. De oud-directeur van Shell en de Braziliaanse fastfoodketen Bob’s vindt het “jammer” dat de bouw van het velodroom op haastwerk is uitgelopen.

“Het stadion is ongeschikt voor evenementen ná de spelen. En baanwielrennen is in Brazilië niet groot genoeg om het budgetneutraal mee uit te baten.”

Douma is alweer bezig met de volgende steden die interesse hebben in zijn ambachtelijke exportproduct, het Bulgaarse Plovdiv en Teheran, in Iran. “Het is prachtig om banen aan te leggen in landen zonder wielercultuur. Dat geeft mijn sport en die landen weer een zetje.”

1 opmerking:

Anoniem zei

Hyena makker,

Met zeer veel enthousiasme verwelkom ik dit initiatief!! Eindelijk evidence van het feit dat je zo'n vlijtig baasje bent. Iets wat ik natuurlijk al lang weet maar anderen die denken dat je wel aan een hele lange vakantie bezig bent, haal je hier moeiteloos mee over de streep. Natuurlijk lurk je weleens uit een kokosnoot, maar wie doet dat nou niet? Telegraaf kopen speciaal voor jou ging me te ver al pakte ik er per jaar nog genoeg mee met de talloze vluchten, maar dit is een stuk makkelijker. Wat een varieteit aan onderwerpen en niets ten koste van de kwaliteit,proficiat. Eindelijk houd je je fans tevreden.

Groetjes thuis
Dani