zaterdag, februari 18, 2012

'Heineken biedt op Braziliaanse rivaal'

Uit de Financiële Telegraaf.
------------------------------------------------------------------------------------
Heineken heeft een bod gedaan op rivaal Grupo Petrópolis, de op één na grootste brouwer van de lucratieve Braziliaanse biermarkt (10,5% marktaandeel). Dat meldt de goed ingevoerde zakenkrant Valor Econômico.

Het Nederlandse bierconcern (met 8,9% marktaandeel de nummer vier van Brazilië) greep vorig jaar naast de overname van concurrent Schincariol (10,4%), dat voor € 2,75 miljard werd weggekaapt door de Japanse brouwer Kirin. Grupo Petrópolis is de enige overgebleven grote Braziliaanse prooi waarmee Heineken een deel van zijn achterstand op marktleider Ambev (68,6%) kan verkleinen.

Het bedrijf werd in 1994 opgericht in Petrópolis, een koele bergstad in de omgeving van Rio de Janeiro. Omzet en productie groeiden afgelopen drie jaar met respectievelijk 83% en 26% tot 2 miljard euro en 16,8 miljoen hectoliter. Het bekendste biermerk van Grupo Petrópolis, Itaipava, is marktleider in de stadsregio São Paulo en ook landelijk groter dan Heinekens grootste Braziliaanse merk Kaiser.

“Het premiummerk Heineken groeit snel in Brazilië, maar het probleem is dat de verkoop van Kaiser stagneert”, zegt marktanalist Ana Carolina Boyadjian van Consultoria Lafis. Het premiumsegment omvat pas 5% van de Braziliaanse biermarkt. “Met Itaipava zou Heineken een sterker massabier in handen krijgen.”

De hoogte van Heinekens bod is onbekend en het bedrijf wil niet ingaan op het bericht. Grupo Petrópolis zegt voorlopig niet te koop te zijn.

Geen opmerkingen: