Uit de Financiële Telegraaf van vandaag.
-----------------------------------------------------------------------------------
Unilever begint deze week een charmeoffensief bij één van de ijdelste wezens op aarde: de Braziliaanse vrouw. De Brits-Nederlandse levensmiddelenreus lanceert 86 nieuwe shampoo- en conditionervarianten en mikt daarmee vooral op de groeiende middenklasse die al honderd miljoen Brazilianen telt.
Vrouwen uit deze zogeheten ‘C-klasse’ (met een gezinsinkomen van € 450 tot € 1900) gaven vorig jaar € 8,2 miljard aan cosmetica uit, ruim drie keer zoveel als in 2002. De Braziliaanse schoonheidssector groeit in 2011 met 14,5%, voorspelt Euromonitor.
Braziliaanse vrouwen steken relatief veel geld in haarverzorging. Een mogelijke verklaring is dat de meeste dames in het Zuid-Amerikaanse land donker en/of krullend haar hebben, terwijl steile blonde kapsels zoals dat van topmodel Gisele Bündchen gelden als het schoonheidsideaal.
Dames besteden hier gemiddeld 35 minuten per dag aan hun haar. Drie op de tien vrouwen zit minstens één keer per week in de kapsalon.
Unilever is met een aandeel van 29% marktleider in haarverzorging, maar voelt de hete adem van concurrent Procter & Gamble in de nek. Unilevers belangrijkste Braziliaanse merk Seda verloor sinds 2007 9% marktaandeel aan Pantene, het boegbeeld van de Amerikaanse rivaal.
Tijd voor nieuw elan daarom. „Dit wordt de belangrijkste campagne van de afgelopen tien jaar voor het bedrijf”, aldus vicepresident Andrea Salgueiro van Unilevers Braziliaanse tak voor Persoonlijke Verzorging.
De multinational heeft € 210 miljoen en een jaar tijd uitgetrokken voor de introductie van de nieuwe productlijn. Streven is een marktaandeel van 35% in 2015.
donderdag, november 03, 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten