Stukje uit Elsevier.
---------------------------------------------------------------------------------
Brazilië tobt over de kindermoorden onder indianen. De cultuur van indianen moet worden gerespecteerd, maar ook als stammen hun ongewenste baby’s levend begraven? Ja, vindt de overheid, onder groeiend protest.
Dat Mayutá (1) nog leeft, is een klein mirakel. De kleine Kamaiurá-indiaan werd geboren in een tweeling en zou daarmee boze geesten aantrekken volgens zijn stam. Maar vlak nadat zijn grootouders zijn tweelingbroertje levend hadden begraven, trotseerde zijn vader de gemeenschap door hem van een gewisse dood te redden.
Jaarlijks worden naar schatting honderd indianenbaby's in Brazilië vermoord. Niet alleen tweelingen worden verstoten door sommige stammen, ook pasgeborenen met een handicap of een alleenstaande moeder zijn vaak de klos. Een rare vlek op de huid of twee aan elkaar gegroeide vingers kunnen al aanleiding zijn voor een doodvonnis van de medicijnman.
“Onacceptabel”, zegt Edson Suzuki, directeur van een protestantse ngo (Atini) die tegen infanticide strijdt. “Niet vanwege ons geloof, maar omdat het onmenselijk is.”
Volgens het overheidsorgaan voor indianenzaken (Funai) hebben protesterende zendelingen een dubbele agenda en brengen ze met hun inmenging in reservaten hele stammen in gevaar. Voorts wijzen antropologen erop dat de moraal van indianen niet los mag worden gezien van het harde leven in de jungle. Anders gezegd: het is vaak ondoenlijk om een zorgenkindje mee te zeulen door het bos.
“Een genocidale vorm van cultuurrelativisme”, zo stelt parlementslid Henrique Afonso ferm. “Brazilië veroordeelt vrouwenbesnijdenis in Afrika, maar schendingen van mensenrechten in de eigen indianendorpen laat het toe.”
Hij wil het niet ingrijpen bij dreigende kindermoord strafbaar stellen voor niet-indianen. Een polemisch wetsvoorstel dat nog een lange weg te gaan heeft in het parlement.Mayutá (credit: Atini)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten