donderdag, juli 28, 2016

São Paulo proeftuin voor UberCopter

Uit De Telegraaf van vandaag
-------------------------------------------------------------------------------------
Uber gebruikt de helikopterstad São Paulo als proeftuin voor een online luchttaxidienst. Waar tot voor kort alleen vips per heli reisden om de eeuwige files te ontwijken, is dat door UberCopter nu ook voor gewone Brazilianen weggelegd.

De keus voor São Paulo lijkt logisch. De dichtgeslibde megastad telt ruim vierhonderd helikopters, er is zelfs een exclusief luchtruim voor gereserveerd. Maar door de economische crisis staat de dure helivloot steeds vaker werkeloos aan de grond. Uber en partner Airbus proberen via lagere prijzen nieuwe klanten aan te boren.

Tijd voor een test. We openen de app om een trip te boeken van het stadscentrum naar het lokale Nederlandse consulaat. Via een paar tikjes op de mobiel is de UberCopter geregeld. Een medewerker belt binnen twee minuten om de bestelling te bevestigen. Kosten: 68 euro, inclusief vervoer naar de dichtstbijzijnde opstijgplek.

De gehoopte tijdwinst vervliegt echter algauw op weg naar een militair vliegveld (Campo de Marte). De Ubertaxi doet door de middagspits veertig minuten over het ritje van amper zes kilometer. Uber is sinds kort legaal in São Paulo maar de chauffeurs zijn - anders dan reguliere taxirijders - niet welkom op de snelle busbanen.

Bij aankomst op Campo de Marte komt de vaart erin. De helikopter staat al in de startblokken achter een hangar. Een paar minuten later scheren we over een woud aan wolkenkrabbers richting het consulaat.

Piloot Aline Maia (29) legt intussen uit hoe UberCopter de markt op zijn kop zet. Zelf werkt de Braziliaanse blondine voor Helimarte, een van de drie lokale luchttaxidiensten die Uber inschakelt. "Onze klanten waren gewoonlijk zakenmensen of autoriteiten. Nu komt twee derde binnen via Uber. Vaak zijn het mensen die voor het eerst in een helikopter zitten."

Helimarte rekent Uber zijn gangbare, veel hogere tarieven voor de vluchten. De Amerikaanse vervoersbemiddelaar legt het verschil bij om de markt te verkennen. "Alleen de landing kost al 115 euro", weet Maia. Ze parkeert met militaire precisie op een hoteldak op loopafstand van het consulaat. "Uber zal de prijzen uiteindelijk moeten verhogen. Maar het kan vliegen echt toegankelijker maken. Het zorgt voor efficiënter gebruik van de vloot."

Zo is het mogelijk om vlucht en kosten te delen met maximaal vier andere passagiers. Minder handig is dat UberCopter nog maar negen van de ruim tweehonderd opstijg- en landingsplekken gebruikt in de stad van twintig miljoen inwoners. Er wordt gewerkt aan uitbreiding van het aantal locaties, laat Uber weten.

Voorlopig is de UberCopter naast dagjesmensen vooral populair bij reizigers naar de vliegvelden van São Paulo. Een rit van het centrum naar de internationale luchthaven (Guarulhos) kost algauw twee uur tijdens de spits. "Met de heli doe je er twaalf minuten over", zegt Mariana, een enthousiaste lokale gebruiker. De UberCopter naar Guarulhos kost 115 euro, zo'n 2,5 keer meer dan een taxi.

Helikopterpiloot Aline Maia

Geen opmerkingen: